Питання актуальне, цікавить, мабуть,всіх. Намагаючиь розібратись в ньому, згадала приказку: «Ясно, що нічого не ясно». Але з крупинок інформації вдалося зібрати більш-менш цілісну картину. Отже, по черзі.
По преше, нагадаємо, що Верховна Рада України підтримала за основу і в цілому законопроект №5130 «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України». Проектом передбачається «створення правових умов для ефективного соціального діалогу», а саме — встановлення розмірів мінімальної заробітної плати на рівні вище прожиткового мінімуму для працездатних осіб, та заміна прив’язки розмірів посадових окладів мінімальної заробітної плати до прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Тобто мінімальна зарплата в 3200 грн стала реальністю. Але почекайте радіти: посадовий оклад і мінімальна зарплата – речі різні.
Що ж до мінімального посадового окладу, то пропонується підвищити розмір посадового окладу працівника першого тарифного розряду (найнижчого) Єдиної тарифної сітки до 1600 гривень.
Оттепер від цих 1600 і «танцюємо».
Міністр Соцаполітики Андрій Рева розповів:
«Урядом було озвучено, що при зростанні мінімальної зарплати одночасно пропонується підвищити розмір посадового окладу працівника першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки до 1600 гривень, тобто до розміру затвердженого прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Тобто посадовий оклад працівника першого тарифного розряду ЄТС, порівняно з сьогоднішнім днем, з 1 січня 2017 року зросте на 44%. І таким чином буде ліквідовано розрив у 265 гривень, який існує між цим показником і затвердженим прожитковим мінімумом».
Чи приведе підвищення мінімалки до «зрівняловки»?
Цього боятися не варто, як кажуть посадовці, бо оплата праці працівників буде діферінційованою – в залежності від рівня кваліфікації та складності робіт. Посади працiвникiв бюджетної сфери розподiленi за тарифними розрядами — що вищий освiтньо-квалiфiкацiйний рiвень, то вищий розряд.
Ситуацію прокоментував Андрій Рева, міністр Соцполітики:
«Лунають необґрунтовані звинувачення щодо проблеми зрівнялівки в оплаті праці кваліфікованих та некваліфікованих працівників бюджетних установ після підвищення мінімальної зарплати до 3200 гривень. Оскільки посадові оклади працівників бюджетної сфери диференційовані, то рівень оплати праці працівників буде різним – в залежності від рівня кваліфікації та складності робіт».
Які зарплатні будуть в лікарів?
А от тепер саме цікаве.
Ті самі 3200 грн, якими «кормили» в своїх обіцянках посадовці, отримають далеко не всі.
А. Рева розповів, що деяким бюджетним працівникам було підвищено тарифні розряди, за рахунок чого і очікується те саме підвищення зарплатні.
«Середня заробітна плата дільничного лікаря, терапевта вищої категорії, віднесеного до 13 розряду Єдиної тарифної сітки, становитиме 4940 гривень, фельдшера вищої категорії – близько 3960 гривень, оскільки його посада віднесена до 10 тарифного розряду» — пояснив міністр соцполітики.
В свою чергу, Лiдiя Ткаченко (ст. науковий співробітник, Iнститут демографiї НАН України) пояснила, що існує всього є 25 розрядiв, кожен тарифний розряд має свiй тарифний коефiцiєнт.
«Чим вищий розряд, тим бiльший коефiцiєнт. У лiкарiв можуть бути тарифнi розряди з 9-го по 14-й, у 9-го тарифний коефiцiєнт 1,73, у 14-го — 2,47. У лiкаря 9-го розряду прирiст окладу становитиме 260 грн, а 14-го (лiкаря-хiрурга вищої категорiї) — 370 грн» — розповіла Л. Ткачук.
На скільки відсотків виросте зарплата реально?
Зарплати бюджетникiв автоматично не зростуть ні на 44%, ні на 12,7%.
Л. Ткаченко вважає, що автоматично на 12,7% збiльшаться лише оклади (так звана основна зарплата). Тобто з наявних законопроектiв можна зробити висновки, що буде змiнено саме поняття мiнiмальної зарплати , яке теперь має на увахі не лише ставку (оклад), а весь розмір зароботку, включаючи надбавки та ін. (за винятком компенсацiй за несприятливi умови працi).
«А от чи будуть настiльки ж пiдвищенi всi надбавки, доплати, пiдвищення, якi надаються ще зверху, — це залежить вiд наявностi достатнiх грошей у кошторисi конкретної бюджетної установи» — висказала думку науковець.
Повертаємось до Закону, в якому сказано, що «у бюджетній сфері підприємства будуть визначати тарифні ставки самостійно в колективних договорах. При цьому мінімальна тарифна ставка не може бути нижче прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року». Тобто тарифну ставку особисто для Вас визначить керівництво вашого ЛПЗ.
І тут ми повертаємось до сумних прогнозів про те, що декому зарплатню дійсно піднімуть, але за який рахунок? Чи дуже в нас багаті ЛПЗ, щоб власним коштом підвищувати оплату праці співробітників? Чи не призвете намагання підвтщити зарплатню до скорочення штату? Чи не вібудеться підвищення зарплат за рахунок відміни/поглинання надбавок та таке інше?
Ясно, що нічого не ясно…
Ваш редактор,
Наталя Усенко
Комментировать