Нині вимогами ліцензійних умов передбачається, що всі заклади, а також фізичні особи-підприємці, які здійснюють медичну практику, мають до квітня 2023 року зареєструватися та почати працювати в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
Нагадуємо, що ця норма поширюється на медзаклади та лікарів-ФОП, незалежно від їхнього рівня меддопомоги, форми власності чи спеціалізації закладу. Для реєстрації в ЕСОЗ не потрібно укладати договір з НСЗУ, а також отримувати нову ліцензію чи вносити зміни до чинної.
Для виконання вимог законодавства ліцензіати мають зареєструватися в системі та вести первинну облікову медичну документацію в ЕСОЗ.
Детальніше, як підготуватися до нововведень.
Сьогодні МОЗ відповідає на актуальні питання щодо реєстрації та роботи медичних закладів в ЕСОЗ
- Для чого потрібно реєструватися та вносити дані в ЕСОЗ, якщо заклад не співпрацює з НСЗУ?
Реєстрація всіх медичних закладів в ЕСОЗ має на меті формування єдиного цифрового простору медичних даних українців. Це дозволить пацієнтам мати повноцінний доступ до своєї медичної історії, а лікарям – працювати з сучасними міжнародними класифікаторами та довідниками, використовувати електронні інструменти та надавати пацієнтам якісні та зручні цифрові сервіси: електронні рецепти та направлення, медичні висновки про народження та е-лікарняні тощо.
Реєстрація в електронній системі охорони здоровʼя не передбачає укладання договору з Національною службою здоровʼя України чи будь-якими іншими державними установами.
- Якщо я не виписую лікарняні та антибіотики/наркотичні (психотропні) лікарські засоби, чи потрібно реєструватися в ЕСОЗ?
Так, чинними вимогами передбачається, що всі медичні працівники, які здійснюють облік первинної медичної документації, працюють з пацієнтами та призначають їм лікування, мають бути зареєстровані та працювати в системі.
- Якщо лікар працює в державному закладі (вже зареєстрований в ЕСОЗ) та має приватну практику, чи потрібно реєструватися в ЕСОЗ як лікар-ФОП?
Так, лікарі-ФОП як ліцензіати та надавачі медичних послуг мають зареєструватися в ЕСОЗ. Процедура реєстрації ФОП в ЕСОЗ не відрізняється: перш за все, необхідно зареєструвати ФОП в ЕСОЗ, а вже після цього – зареєструвати лікарів (спеціалістів), які будуть вносити електронні медичні записи та пов’язані з ними рецепти, медичні висновки про тимчасову непрацездатність тощо.
- Хто має доступ до даних пацієнта в ЕСОЗ?
Безпосередньо доступ до даних про конкретного пацієнта за його згодою має сімейний лікар (терапевт, педіатр), з яким пацієнт уклав декларацію, і вона є активною.
Своєю чергою, лікарі-спеціалісти можуть отримати доступ до релевантних епізодів медичної допомоги лише у випадку направлення сімейного лікаря або іншого лікаря-спеціаліста. Доступ до інших даних лікарів-спеціалістів здійснюється за згодою пацієнта.
Надалі в системі буде реалізований функціонал, що дозволятиме пацієнту самостійно керувати доступами до власних даних через електронні кабінети пацієнтів.
- Чи зберігаються дані про пацієнта в медичних інформаційних системах?
Персональні та медичні дані пацієнтів, визначені законодавством, зберігаються на державному рівні, тобто у центральній базі даних (ЦБД) ЕСОЗ. Так, під час кожного візиту пацієнта лікар здійснює синхронізацію та відправку даних до ЦБД ЕСОЗ, засвідчуючи цю дію власним кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
- Чи можна безпосередньо працювати в ЕСОЗ, не користуючись послугами МІС?
Електронна система охорони здоровʼя є дворівневою системою та складається з центральної бази даних (державний компонент), що містить програмні модулі та реєстри, а також медичних інформаційних систем (МІС), які дають змогу створювати, переглядати та здійснювати обмін інформацією з ЦБД ЕСОЗ.
Отже, для реєстрації та подальшої роботи закладу в електронній системі охорони здоровʼя необхідно передусім обрати медичну інформаційну систему.
- Як приєднати власну медичну/аптечну інформаційну систему до ЕСОЗ?
Для того, щоб підключити власну інформаційну систему до центрального компонента ЕСОЗ необхідно подати відповідну заявку адміністратору – ДП «Електронне здоровʼя». Для приєднання ваша МІС має відповідати технічним вимогам з підключення, а також вимогам з безпеки – зокрема, мати атестат відповідності вимогам, установленим Державною службою спеціального звʼязку та захисту інформації.
Якщо ви впевнені, що ваша МІС відповідає цим вимогам та готова пройти перевірку на сумісність з ЦБД, необхідно подати запит адміністратору на проведення тестування.
Детальна інструкція з приєднання МІС.
- Чи можна інтегрувати власне програмне забезпечення з МІС? Якщо ви вже використовуєте певні програмні забезпечення у роботі, наприклад, стоматологічні програми чи програми для ведення бухгалтерської звітності, на етапі підготовки та вибору МІС рекомендуємо обговорити це питання з представниками МІС, які ви розглядаєте. Оскільки технічні фахівці МІС оцінюють кожну можливість інтеграції в окремому порядку залежно від типу програмного забезпечення, яке використовується в закладі.
Своєю чергою, МІС також можуть запропонувати власні технічні рішення, що відповідатимуть вашому запиту.
- Які дані обовʼязково необхідно вносити до ЕСОЗ?
Чинними вимогами законодавства передбачено, що заклади охорони здоров’я мають вести в електронному вигляді медичну документацію, зокрема медичні висновки про тимчасову непрацездатність, медичні висновки про народження, електронні рецепти і направлення та інше.
Водночас повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації буде відбуватися поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.
Комментировать