Пропаганда здорового способу життя, захист дітей від жорстокого поводження, насильства, експлуатації із забезпеченням функціонування системи захисту дітей та проведення профілактичної роботи.
Пасічник Ірина Петрівна, кандидат медичних наук
Харківський національний медичний університет, кафедра загальної практики-сімейної медицини
Збереження здоров’я дітей залежить не тільки від якості надання медичної допомоги але й вимагає відповідальних дій батьків, в першу чергу матері, що стає нормативною умовою, при якій взаємовідносини в діаді «мати-дитина» входять у поле уваги лікарів. На сучасному етапі відношення до дітей будується не тільки на концепції дотримання їхніх прав та свобод, але й на науковому усвідомленні ролі біологічних, психологічних та соціальних факторів у розвитку дитини.
Україна, як член міжнародного співтовариства, бере участь у заходах зі створення сприятливого середовища, необхідного для повноцінного росту та розвитку дітей, починаючи з періоду внутрішньоутробного розвитку, який є визначальним у формуванні здоров’я.
Інформація, що отримана ненародженою дитиною, фіксується в пам’яті, та в сполученні з базовою генетичною зумовлює психологічні та соматичні особливості людини [2]. Саме протягом пренатального періоду батьки своїм відношенням та поведінкою можуть завдати шкоди майбутній дитині. Зловживання алкоголем, наркотиками, паління, спроби перервати вагітність, відсутність пренатального спостереження, необхідного лікування протягом вагітності призводять до пренатального стресу та порушень стану плода [6,7,8]. У таких випадках ми можемо говорити про наявність перинатального насилля (нехтування потребами), яке має найбільш ушкоджувальну дію для подальшого життя.
У майбутньому житті дитина, що зазнала пренатального стресу буде відрізнятися ненормально високими реакціями на стрес, порушеннями здоров’я та адаптації.
У рамках Національного плану дій із реалізації Конвенції ООН з прав дітей на період до 2016 року пріоритетними напрямками роботи, на яких необхідно зосередити зусилля суспільства, визначено пропаганду здорового способу життя, захист дітей від жорстокого поводження, насильства, експлуатації із забезпеченням функціонування системи захисту дітей та проведення відповідної профілактичної роботи [4]. Жорстоке ставлення до дітей є глобальною проблемою сучасності, однак, опублікована наукова інформація стосовно багатьох країн, особливо з низьким та середнім рівнем добробуту, досить обмежена, а наявні дані недооцінюють справжні масштаби проблеми, тому що значна кількість випадків смертей в наслідок жорстокого поводження віднесена до травм, падінь, опіків, утоплень, синдрому раптової смерті малюка та ін. У вітчизняній педіатрії вивчення проблеми жорстокого ставлення до дітей представлено в основному клінікоепідеміологічним аналізом ситуації на регіональному рівні [1].
Відповідно до МКХ-10, синдром жорстокого поводження з дітьми (childmaltreatment) загальне поняття, яке включає всі форми поганого відношення до дітей, у тому числі, відсутність батьківського піклування та нехтування потребами дитини, що спричиняють шкоду здоров’ю, розвитку та життю дитини: занедбаність, нехтування потребами дитини (Т.74.0), фізичне насилля (Т.74.1), сексуальне насилля (Т.74.2), психологічне насилля (Т.74.3), інші синдроми жорстокого поводження (Т.74.8), синдром жорстокого поводження не уточнений (Т.74.9). В англомовній літературі існують терміни childmaltreatment(жорстоке поводження); childabuse(насилля над дитиною) та childneglect(нехтування потребами дитини), які поєднані в абревіатуру CAN.
Насильство, відсутність батьківської турботи, нехтування основними потребами дитини у безпечному середовищі мають велике біологічне та психосоціальне значення, тому що створюють у сім’ї несприятливу атмосферу, яка зберігається протягом тривалого часу, перешкоджає нормальному розвитку дитини та сприяє формуванню психічних та соматичних розладів у майбутньому. Синдром жорстокого поводження з дітьми викликає різні форми стресу, які приводять до порушень процесів адаптації, що особливо важливо протягом перших років життя [6,8].
Одним із важливіших етапів у становленні материнства є період вагітності, зміст якого полягає у змінах самосвідомості жінки, спрямованих на прийняття нової соціальної ролі та формування почуття прихильності до дитини. Результати численних наукових досліджень підкреслюють проблематику та значення материнства саме в перинатальний період, оскільки мати розглядається як «середовище» та умови існування й розвитку дитини [3,5]. Несприятливе відношення матері до своїх обов’язків протягом перинатального періоду впливає на стан внутрішньоутробної дитини, а потім і на процеси постнатальної адаптації.
Антенатальний період є фундаментом формування здоров’я дитини, відношення до неї батьків, перш за все, матері. Факторами ризику проявів синдрому жорстокого поводження з дітьми на цьому етапі є стресовий стан матері, який веде до різних біохімічних зсувів в організмі плода та дитини. Внутрішньоутробні зміни гормонального балансу в організмі матері та плода, незалежно від їхнього внутрішнього чи зовнішнього походження, здатні формувати мікроструктурні та функціональні порушення у потомства. Стрес материнського організму викликає комплекс нейрогормональних зсувів в організмі плода внаслідок підвищення рівня глюкокортикоїдів та кортикотропіну в крові, які кваліфікуються фахівцями, як стресовий стан плода. Пренатальний стрес викликає комплекс морфологічних, нейрохімічних, ендокринних, метаболічних змін, які закріплюються в постнатальному житті [4]. Проявами синдрому жорстокого поводження з дітьми (нехтування потребами) на антенатальному періоді є шкідливі звички матері, що приводять до прета постнатальної патології з боку плода та новонародженого, відмова від необхідного під час вагітності лікування, яка сприяє реалізації внутрішньоутробного інфікування, наслідків гіпоксії. Спроби переривання вагітності ведуть до різноспрямованих патологічних впливів на органи та системи майбутньої дитини. Неадекватний стиль сприйняття вагітності, небажаність дитини формують дефіцит пренатальної прихильності з наступним порушенням біопсихосоціальної адаптації дитини.
Інтранатальний період є визначальним для перебігу постнатальної адаптації та формування материнської прихильності. Значна роль у профілактиці проявів синдрому належить лікарям-акушерам, які мають забезпечити в пологовій залі спокійну атмосферу, тишу, м’яке світло, тепло, фізіологічне ведення пологів, при бажанні родини участь партнерів та відстрочити проведення планових медичних маніпуляцій, як для матері, так і для дитини. Обов’язковим є ранній тілесний контакт, можливість побути на самоті з дитиною, раннє прикладання до грудей із наступним формуванням імпринтінгу, бондінгу та адекватних постнатальних взаємовідносин матері та дитини.
Постнатальний період потребує уваги до таких важливих елементів створення безпечного середовища для дитини, як постійне сумісне перебування матері та дитини, формування материнської прихильності, виключно грудне вигодовування за потребою дитини, адекватний підхід до штучного вигодовування у разі його потреби, профілактика больового синдрому, присутність матері при проведенні необхідних діагностичних та лікувальних маніпуляцій, її участь у процесі лікування, виходжування та догляду за дитиною. Проявами нехтування потребами дитини протягом раннього постнатального періоду є безпричинна відмова матері від сумісного перебування з дитиною, перехід на штучне вигодовування, відмова від проведення необхідних дитині медичних маніпуляцій, щеплень, невиконання правил догляду за новонародженою дитиною, паління, вживання алкоголю, наркотиків тощо.
Джерело формування відношення до дитини лежить в онтогенезі матері, але перші прояви нехтування потребами дитини помітні вже під час вагітності. Важливою є роль первинної ланки надання медичної допомоги у вирішенні цієї проблеми. Саме сімейні лікарі, педіатри та акушери-гінекологи першими мають контакт з родиною, яка планує народження дитини. Вони повинні своєчасно виявити фактори ризику, перші прояви синдрому жорстокого поводження з дітьми та вжити заходи щодо його профілактики.
Поширення позитивного досвіду формування усвідомленого батьківства на етапах планування народження дитини є перспективним. Це запобігає нехтуванню потребами дитини, починаючи з перинатального періоду, та знижує ризик жорстокого поводження в майбутньому. Терапія, що необхідна у разі відсутності батьківського піклування в умовах сім’ї, повинна приділяти увагу підвищенню рівня материнської компетентності та формуванню адекватних навичок психосоціальної комунікації з дитиною.
Літературні джерела:
- Аряєв М. Л. Жорстоке поводження з дітьми / М. Л. Аряєв // Перинатологія та педіатрія. 2002. № 1. С. 56-60.
- Брехман Г. И. Механизмы и пути «трансляции» и «ретрансляции» информации о насилии через мать к неродившемуся ребенку // Феномен насилия (от домашнего до глобального): взгляд с позиции пренатальной и перинатальной психологии и медицины / под ред. проф. Г. И. Брехмана и проф. П. Г. ФедорФрайберга. СПб. Хайфа : Изд-во ИПТП, 2005.С. 12-33.
- Добряков И.В. Перинатальная психология. СПб.: Питер, 2010. 272 с. (С. 67-69).
- Резников А.Г. Пренатальный стресс и нейроэндокринная патология / А.Г. Резников, Н.Д. Носенко, С.С. Ткачук, В.Ф. Мыслицкий. Черновцы : Издательство «Медакадемія», 2004 318 с.
- Филиппова Г. Г. Материнство и основные аспекты его исследования в психологии / Г. Г Филиппова // Вопросы психологии. 2001. № 2. С. 22-36.
- Cerezo M. A. Mother-infant interaction and children’s socio-emotional development with highand low-risk mothers /M. A Cerezo, G. PonsSalvador, R. M. Trenado //Infant Behav. Dev. 2008. Vol. 31, N 4. P. 578-589.
- Champagne F. A. Epigenetic mechanisms mediating the long-term effects of maternal care on development /F. A. Champagne, J. P. Curley //Neurosci Biobehav. Rev. 2009. Vol. 33, N 4. P. 593-600.
- Understanding the behavioral and emotional consequences of child abuse /C. Jenny, C. W. Christian, R. A. Hibbard [et al.] //Pediatrics. 2008. Vol. 122, N 3. P. 667-673.
Комментировать